Przedmiot działalności
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Jastrzębiu realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
Cele szkoły
1) Wpajanie miłości do Ojczyzny, poszanowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, godła i symboli narodowych, poznawanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzenie szacunku dla postępowych tradycji narodu polskiego i jego kultury, literatury i języka przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata; Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
2) Przygotowanie uczniów do współuczestnictwa w życiu kraju, kształtowanie odpowiedzialności za jego losy i pomyślną przyszłość, pobudzenie do myślenia w kategoriach nierozerwalności interesów państwa i narodu, poszanowanie prawa i konieczności umacniania państwa jako organizatora życia narodu.
3) Wychowanie dla pokoju.
4) Kształtowanie umiejętności stosowania zasad współżycia społecznego, zaangażowania, tolerancji, życzliwości i rzetelności w kontaktach z ludźmi, wrażliwość na sprawy innych.
5) Przygotowanie do życia w społeczeństwie, rodzinie, szkole i środowisku, nabywanie umiejętności spełniania powinności wzorowego ucznia, dobrego kolegi, odpowiedniego członka rodziny, pracownika, wzorowego obywatela.
6) Wychowanie przez pracę, ukazywanie jej wartości, kształtowanie szacunku do pracy i ludzi ją wykonujących.
7) Przygotowanie do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze, upowszechnianie dorobku kultury narodowej i światowej, kształtowanie wrażliwości na piękno, wzbogacanie doznań i potrzeb estetycznych, dbałość o czystość i piękno języka ojczystego oraz rozwijanie własnych uzdolnień artystycznych.
8) Włączanie uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamianie roli i zadań człowieka w kształtowaniu środowiska.
9) Wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacnianie i uzupełnianie przez działania z zakresy profilaktyki dzieci i młodzieży.
10) Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej i specjalnych form pomocy dydaktycznej.
11) Możliwość pobierania nauki w naszej szkole s przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożona niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
12) Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
13) Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoła w skróconym czasie.
14) Zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między miastem a wsią.
15) Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
16) Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej.
17) Dostosowanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy.
18) Kształtowanie u uczniów postaw kreatywności i przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, innowacyjnych i organizacyjnych.
19) Przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunków kształcenia.
20) Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno- komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych.
21) Wspomaganie nauczania języka polskiego u uczniów przybywających zza granicy.
22) Rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, odporności i wytrzymałości uczniów, kształtowanie nawyków uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku.
23) Szkoła zapewnia by jej absolwent był przygotowany do dalszej nauki, życia i pracy.
24) Rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, odporności i wytrzymałości uczniów, kształtowanie nawyków uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku.
25) Szkoła zapewnia by jej absolwent był przygotowany do dalszej nauki, życia i pracy w różnych dziedzinach działalności ludzkiej a zwłaszcza: a) umiał rozwijać swoje zdolności poznawcze, zainteresowania i uzdolnienia,
b) wyróżniał się wartościowymi cechami woli i charakteru, jak godność, uczciwość, samodzielność, wytrwałość, obowiązkowość i wrażliwość,
c) opanował niezbędne umiejętności, jak planowanie i organizowanie nauki, pracy i wypoczynku oraz uczestnictwo w pracy zespołowej, korzystanie z różnych źródeł informacji,
d) zdobył przygotowanie do samokształcenia, samokontroli i samooceny efektów pracy,
e) doceniał znaczenie nauki, postępu technicznego i rozwoju cywilizacji,
f) posiadał nawyki uczciwej pracy, umiejętność posługiwania się powszechnie stosowanymi narzędziami i urządzeniami technicznymi,
g) nabył niezbędne doświadczenia czynnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej, samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych, rodziny i środowiska,
h) rozumiał i cenił wartości własnego życia, bezpieczeństwa i zdrowia oraz potrafił przeciwstawić się wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej.
Zadania dydaktyczno-wychowawcze szkoły
1. Szkoła spełnia funkcje: kształcącą, wychowawczą, kompensacyjną i kulturotwórczą tworząc warunki do wszechstronnego tj. intelektualnego, emocjonalnego, moralno - społecznego, estetycznego, politechnicznego i fizycznego rozwoju uczniów.
2. Szkoła wyposaża w wiedzę:
1) o człowieku i społeczeństwie;
2) problemach społeczno - ekonomicznych współczesnego świata i kraju;
3) kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie;
4) nauce, technice i pracy dającej podstawę do naukowej interpretacji faktów oraz tworzenia zintegrowanego obrazu rzeczywistości.
3. Szkoła wyrabia umiejętność rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy o życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem oraz wyborze dalszej drogi kształcenia.
4. Szkoła przygotowuje do wypełniania obowiązków świadomych obywateli, którzy swoją postawą i twórczym wysiłkiem pomnażać będą dorobek ojczyzny, wpływać na polepszenie bytu narodu, umacniać rangę i znaczenie naszego państwa w świecie.
5. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, nasza placówka jako szkoła publiczna, organizuje nauczanie religii.
6. Szkoła respektuje chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.
7. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
8. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
9. Organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do Szkoły;
10. Organizuje wczesne wspomagania rozwoju dzieci.
11. Prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
12. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki, wychowania i opieki. Realizację tego zadania powierza się dyrekcji, nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi;
13. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez indywidualizację pracy podczas zajęć, udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych oraz kołach zainteresowań;
14. Umożliwia pełny rozwój osobowości uczniów poprzez czytelnictwo książek i czasopism w bibliotece szkolnej, udział w spektaklach teatralnych, seansach filmowych, a zainteresowań sportowych poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach sportowych prowadzonych w sali gimnastycznej lub innych obiektach sportowych;
15. Zapewnia uczniom możliwości korzystania na terenie szkoły z Internetu oraz instalowania aktualnego oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego czy też moralnego uczniów - w szczególności treści pornograficznych, eksponujących przemoc, naruszających normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację;
16. Umożliwia organizację i realizację działań w zakresie wolontariatu.
17. Organizuje formy pomocy i współdziała z rodzicami w zakresie nauczani, wychowania, opieki i profilaktyki.
18. Współdziała ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
19. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów oraz ich zdrowie zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP.
20. Szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
21. Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troska o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Zadania opiekuńcze szkoły:
1. Systematyczne wpajanie uczniom zasad bezpiecznego zachowania się
. 2. Udzielanie uczniom mającym trudną sytuację materialną oraz dotkniętym wypadkami losowymi stałej bądź doraźnej pomocy finansowej.
3. Organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich na korytarzach.
4. Nauczycieli prowadzący zajęcia szkolne zobowiązani są do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, do reagowania na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.
5. W szkole działa świetlica, która zapewnia uczniom zajęcia uwzględniając ich potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
Sposób wykonywania zadań szkoły
Zadania dydaktyczne są realizowane poprzez:
1. Stwarzanie sytuacji sprzyjającej pozytywnemu nastawieniu do nauki szkolnej.
2. Właściwy dobór programów nauczania i podręczników szkolnych.
3. Zapewnienie uczniom dostępu do pomieszczeń z niezbędnym wyposażeniem, biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych, zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych, pomieszczeń sanitarno- higienicznych, szatni;
4. Zapewnienie uczniom dostępu do biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych.
5. Tworzenie bazy dydaktycznej do nauczania poszczególnych przedmiotów.
6. Prowadzenie zajęć lekcyjnych metodami aktywizującymi ucznia w procesie nauczania.
7. Stwarzanie sytuacji umożliwiających uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu.
8. Przygotowanie zestawu szkolnych sprawdzianów wiedzy i umiejętności dostosowanych do możliwości uczniów.
9. Wspomaganie rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów.
Zadania wychowawcze są realizowane poprzez:
1. Realizację tematyki lekcji z wychowawcą.
2. Właściwy przykład nauczyciela wychowawcy.
3. Realizację zadań wychowawczych w trakcie procesu nauczania poprzez wykorzystanie odpowiednich treści i sytuacji lekcyjnych.
4. Organizacja apeli tematycznych.
5. Organizacja apeli związanych z uroczystościami szkolnymi i świętami narodowymi.
6. Stałą pracę wokół patrona szkoły.
7. Uczestnictwo uczniów w życiu szkoły poprzez akademie, zajęcia pozalekcyjne.
Zadania opiekuńcze są realizowane poprzez:
1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć, przerw, na korytarzach , na boisku szkolnym, na wycieczkach pieszych i autokarowych.
2. Dostosowanie zajęć lekcyjnych do rozkładu jazdy autobusu szkolnego i kursowego.
3. Stały kontakt z rodzicami mający na celu rozpoznania sytuacji domowej ucznia i udzielanie mu właściwej pomocy.
4. Stałą współpracę z pielęgniarką w celu zapewnienia należytej opieki zdrowotnej.
5. Propagowanie zdrowego stylu życia i dbania o higienę osobistą.
Cele i zadania przedszkola:
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
1) Celem przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym. Zadania przedszkola są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
2) Cele i zadania w przedszkolu realizowane są w szczególności w zakresie:
a) udzielania przy współpracy z PPP dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców, porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
b) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,
c) udzielania dzieciom wsparcia w zakresie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
Zadania realizowane są poprzez:
a) organizowanie zajęć i zabaw grupowych, zespołowych i indywidualnych z uwzględnieniem treści zawartych w wybranym programie wychowania przedszkolnego w porozumieniu z rodzicami,
b) stosowanie aktywizujących form i metod pracy wykorzystując różne koncepcje pedagogiczne dostosowane do możliwości dzieci,
c) utrzymywanie stałego kontaktu z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną i w razie potrzeby zapewnienie konsultacji specjalistycznych,
d) zapewnienie utrzymywania kultury i tradycji regionalnej poprzez zwiedzanie położonych w pobliżu muzeum, zabytków,
e) organizowanie nauki religii na wniosek rodziców,
f) realizowanie zadań zawartych w programach autorskich, wewnętrznych i indywidualnych,
g) współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu do nauki szkolnej.
2. W przedszkolu może być prowadzona działalność innowacyjna i eksperymentalna polegająca na nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych mająca na celu poprawę jakości pracy przedszkola.
3. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:
1) grupa powierzona jest opiece nauczycieli;
2) w grupie może być zatrudniona osoba jako pomoc nauczycielki, która pomaga w sprawowaniu opieki;
3) w trakcie zajęć poza przedszkolem ( spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo jednej osoby dorosłej na 10 dzieci;
4) podczas pobytu dzieci w ogrodzie zabawy i zajęcia odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;
5) pracownicy przedszkola zobowiązani są do przestrzegania przepisów bhp i ppoż
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2022-02-24 10:59 | przez: Administrator |
---|---|---|
Opublikowano: | 2022-02-24 10:59 | przez: Administrator |
Podmiot udostępniający: | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Jastrzębiu | |
Odwiedziny: | 465 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.